Transpondery radarowe SART ułatwiają lokalizację rozbitków na morzu i naprowadzają jednostki biorących udział w akcji poszukiwawczo-ratowniczej za pomocą istniejących systemów radarowych. Urządzenia AIS MOB powiadamiają odbiorniki AIS i wskaźiki wielofunkcyjne o poycji człowieka za burtą.
Transponder AIS Ocean Signal rescueME MOB2 [744S-05485]
Najmniejszy na świecie transponder AIS "Człowiek Za Burtą" (MOB) ze zintegrowanym VHF DSC.
- AIS (Automatyczny System Identyfikacji)
- Zintegrowany nadajnik/odbiornik VHF DSC (cyfrowe wywoływanie selektywne)*
- Zgodność z klasą M (przepisy: ECC/DEC/(22)02)
- Podwójne światła stroboskopowe (białe i podczerwone)
- Szybkie i dokładne pozycjonowanie
- Prosta integracja z kamizelką ratunkową*
- Automatyczna aktywacja
- 50% mniejszy (od podobnych urządzeń)

Ostrzeżenie załogi statku o człowieku za burtą to najszybsza i najpewniejsza opcja ratunkowa. Na umiarkowanych wodach utrata z oczu człowieka za burtą może nastąpić szokująco szybko. Dlatego nowy transponder AIS rescueME MOB2 firmy Ocean Signal łączy technologię awaryjną AIS i VHF DSC w najnowszym rozwiązaniu zgodnym z klasą AIS M dla rynku morskiego.
Po aktywacji lokalizacja MOB2 jest regularnie aktualizowana i wyświetlana na ploterach obsługujących komunikację AIS. Dzięki zintegrowanemu GPS MOB2 dostarcza dokładne dane o lokalizacji twojej jednostce pływającej i wszystkim statkom pomocniczym. Pobliskie statki są automatycznie powiadamiane o sytuacjach człowieka za burtą za pośrednictwem VHF DSC. Ocean Signal MOB2 jest prawie o połowę mniejszy od konkurencyjnych urządzeń i idealnie pasuje do nadmuchiwanych kamizelek ratunkowych. Może się również pochwalić dłuższą żywotnością, automatyczną aktywacją za pośrednictwem nadmuchiwanej kamizelki ratunkowej, podwójnymi światłami IR i białym stroboskopowym oraz łącznością z aplikacją mobilną NFC.
Przedstawiamy najmniejsze na świecie urządzenie AIS Man Overboard (MOB) ze zintegrowanym VHF DSC – rescueME MOB2 firmy Ocean Signal. Ten kluczowy element każdego zestawu bezpieczeństwa morskiego został zaprojektowany do szybkiej reakcji w sytuacjach awaryjnych typu człowiek za burtą. Kompaktowy i lekki, MOB2 bezproblemowo integruje się nawet z najbardziej kompaktowymi nadmuchiwanymi kamizelkami ratunkowymi, zapewniając automatyczną aktywację po nadmuchaniu.
MOB2 wysyła pierwszy alert w ciągu 15 sekund, nadając twoją dokładną lokalizację za pomocą technologii AIS do pobliskich statków i pokładowych systemów nawigacyjnych. Komunikuje się ze statkiem, od którego zostałeś oddzielony, i innymi statkami w odległości do 5 mil, w zależności od warunków. Ponadto pobliskie statki są natychmiast powiadamiane o sytuacji typu człowiek za burtą za pomocą technologii DSC.
W sytuacjach awaryjnych rescueME MOB2 AIS zapewnia dwie metody szybkiej komunikacji twojej pozycji, z dokładnością do kilku metrów, i oferuje wizualne wskazanie za pomocą wbudowanych świateł stroboskopowych. Zintegrowane podwójne światła podczerwone (IR) i białe stroboskopy zapewniają maksymalną widoczność w warunkach słabego oświetlenia, dając żeglarzom spokój ducha poprzez zwiększenie bezpieczeństwa na wodzie i potencjalnie ratowanie życia w sytuacjach krytycznych. Wodoodporny do 10 metrów, MOB2 charakteryzuje się solidną konstrukcją i długotrwałą żywotnością baterii.
Łączność ze smartfonem wykorzystująca Near Field Communication (NFC)
Integracja technologii NFC zapewnia użytkownikom możliwość wygodnego programowania MOB2 numerem MMSI i dostępu do danych urządzenia z telefonu komórkowego. Prosta czynność umieszczenia telefonu w pobliżu urządzenia automatycznie otwiera aplikację Ocean Signal i zapewnia dostęp do różnych danych dotyczących użytkowania, w tym bieżącego poziomu naładowania baterii, liczby wykonanych autotestów, liczby wykonanych testów GNSS, a także, w stosownych przypadkach, czasu aktywacji urządzenia.
Sygnalizator AIS Man Overboard z VHF DSC z zatwierdzeniem Klasy M
Zaprojektowany tak, aby spełnić wymagania klasy M, MOB2 jest zgodny z rozporządzeniem ECC/DEC/(22)02 dotyczącym korzystania z urządzeń MOB.
Integracja z kamizelką ratunkową
MOB2 można aktywować ręcznie lub automatycznie po zainstalowaniu w nadmuchiwanej kamizelce ratunkowej. Instalacja jest prosta dzięki dołączonemu zaciskowi na rurkę do nadmuchiwania ustnego. MOB2 przymocowywany jest do kamizelki ratunkowej za pomocą wstążki, którą mocuje się wokół pęcherza kamizelki ratunkowej. Po prawidłowym zainstalowaniu, nadmuchanie kamizelki ratunkowej wyzwoli rozłożenie anteny i aktywuje sygnalizator.
Urządzenie zostało wyprodukowane w Wielkiej Brytanii
Kluczowe cechy i zalety
- AIS (automatyczny system identyfikacji)
- Zgodność z klasą M (przepis: ECC/DEC/(22)02)
- Zintegrowany nadajnik/odbiornik DSC (cyfrowe wywoływanie selektywne) *
- Diody LED weryfikują odbiór sygnału alarmowego DSC
- Rozmiar o 50% (typowo) mniejszy niż w konkurencyjnych rozwiązaniach
- GNSS przez GPS i Galileo
- Szybkie i dokładne pozycjonowanie
- Światła stroboskopowe IR i białe
- Automatyczna aktywacja
- Prosta integracja z kamizelką ratunkową**
- 5-letnia żywotność baterii
- 24-godzinny czas pracy w temperaturze -20°C
- 2-letnia gwarancja(możliwość przedłużenia gwarancji do 5 lat poprzez rejestrację produktu na stronie producenta)†
- Zintegrowana komunikacja bliskiego zasięgu (NFC)
- Łączność ze smartfonem przez NFC
- Aplikacja mobilna Ocean Signal (IOS i Android)
Zgodność: Większość nowoczesnych ploterów AIS i DSC VHF spełnia standardy wymagane do odbioru transmisji MOB. Zaleca się jednak sprawdzenie zgodności u producenta sprzętu, zwłaszcza jeśli używasz starszego sprzętu. Więcej informacji znajdziesz w poniższych FAQ.
Użytkownik może skonfigurować MOB2, aby wprowadzić numer DSC MMSI* swojej jednostki pływającej, pobierając oprogramowanie pod linkiem https://oceansignal.com/support/product-programming/. Numer DSC statku można zaprogramować wielokrotnie.
* Funkcjonalność DSC podlega przepisom danego kraju.
** Przed zainstalowaniem tego urządzenia bezpośrednio na kamizelce ratunkowej zawsze zapoznaj się z instrukcjami producenta kamizelki ratunkowej.
† Zgodnie z oświadczeniem gwarancyjnym. (Uwaga: W przypadku zastosowań komercyjnych okres gwarancji jest ograniczony do dwóch lat.)
Transponder AIS MOB wymaga posiadania aktualnego pozwolenia radiowego z Urzędu Komunikacji Elektronicznej, które można uzyskać na stronie https://bip.uke.gov.pl/jak-uzyskac-rezerwacje--pozwolenie--zezwolenie-tresc/pozwolenia-morskie-i-zeglugi-srodladowej,4.html
SafeSea S100 SART - transponder radarowy
SafeSea S100 Search and Rescue Transponder (SART) firmy Ocean Signal to dedykowany transponder radarowy, który jest zgodny z regulacjami IMO SOLAS.
- Ulepszona żywotność baterii - nawet w -20°C
- Bateria może być wymieniana przez użytkownika
- Bateria nie naraża na zagrożenia
- Pięcioletni okres wymiany
- Kompaktowe wymiary ułatwiają przechowywanie urządzenia na tratwie ratunkowej
- W komplecie znajduje się maszt teleskopowy i uchwyt montażowy

Wymagania dotyczące przewozu
- SART są wymagane na wszystkich statkach IMO SOLAS podczas międzynarodowych podróży:
a) jeden na 300-500GRT
b) dwa, gdy więcej niż 500GRT
c) jeden SART na każde 4 tratwy ratunkowe dla statków pasażerskich typu ro-ro
- Na upoważnionych przez kraj statkach, wliczając w to statki rybackie, łodzie pasażerskie, łodzie handlowe itp.
- Większość Super i Mega jachtów jest zobowiązanych do przewożenia SART, zwłaszcza gdy podlegają kodeksom postępowania MCA, które są rozpoznawane przez wiele krajów
- Dobrowolnie wyposażone statki mogą także odnieść korzyść z wyposażenia z przewożenia SART
SeaSafe S100 SART został zaprojektowany do asystowania podczas ratowania tratw i łodzi ratunkowych. Kiedy zostanie włączony, SART pozostanie w trybie bezczynności aż do automatycznejaktywacji przez wiązkę radaru X Band Radar z dowolnego statku znajdującego się w pobliżu. SafeSea S100 transmituje serię impulsów, które wyświetlają się na radarze statku jako kropkowana linia, zapewniając przepływ do jednostki ratunkowej.
Kontrolki aktywacyjne są identyczne jak te w modelu SafeSea E100 EPIRB, co czyni użytkowanie zestawu łatwiejszym nawet dla mniej doświadczonych operatorów.
Transponder AIS klasy B, ATB1 z Wi-Fi
Zachowaj bezpieczeństwo - zobacz inne jednostki pływające i bądź dla nich widoczny dzięki ATB1 Ocean Signal
- Zwiększona widoczność na inne jednostki pływające (SOTDMA)
- DARMOWA, przyjazna dla użytkownika aplikacja mobilna do konfiguracji
- WiFi, USB, NMEA 0183 i NMEA 2000®
- Prosty w instalacji i obsłudze
- Znakomity wewnętrzny 99-kanałowy odbiornik GPS
- Dostarczany w komplecie z zewnętrzną anteną GPS
- Aktualizacje oprogramowania i firmware dostępne na stronie oceansignal.com/software-updates

Użytkownik musi skonfigurować ATB1 wprowadzając numer MMSI jednostki pływającej i inne szczegóły. Można to zrobić za pomocą aplikacji mobilnej lub programu internetowego:
W celu znalezienia wersji na Androida, prosimy wyszukać w PlayStore hasło Ocean Signal
W celu znalezienia wersji na mobile iOS, prosimy wyszukać w AppStore hasło Ocean Signal
W celu skorzystania z aplikacji webowej, prosimy kliknąć tutaj: AIS Config
W celu aktualizacji firmware, prosimy kliknąć tutaj: AIS Update
Nadajnik-odbiornik AIS Ocean Signal ATB1 klasy B z doskonałym systemem dostępu SOTDMA zapewnia lepszą widoczność i bezpieczeństwo na morzu:
W pełni zgodny z SOTDMA nadajnik/odbiornik AIS ATB1 klasy B firmy Ocean Signal to najnowsze z długiej linii niezbędnych urządzeń, rozwiązanie dedykowane dla bezpieczeństwa morskiego opracowane i wyprodukowane w Wielkiej Brytanii, kierowane na rynek morski.
Zaprojektowany jako pomoc w unikaniu kolizji, zapewnia znaczną przewagę w zakresie bezpieczeństwa nawigacji, dając ci spokój ducha, że Twój jacht będzie widoczny w dzień i w nocy, bez względu na pogodę, na dzisiejszych ruchliwych szlakach wodnych.
Informacje o twojej jednostce pływającej, takie jak pozycja, prędkość, kurs i namiar są ustalane automatycznie i ciągle za pomocą imponującego wewnętrznego odbiornika multi-GPS w celu dokładnego globalnego ustalenia pozycji. Mając na wyposażeniu 99 kanałów namierzania i 33 kanały śledzenia, ta zaawansowana technologia daje pewność, że transmisje AIS zapewnią zawsze najdokładniejsze wskazanie pozycji jachtu.
Inne informacje o jednostce, takie jak nazwa jachtu, znak wywoławczy, typ i wymiary, a także MMSI są również przesyłane automatycznie z ATB1. Informacje te możesz przesłać do ATB1 bezpośrednio poprzez Wi-Fi z przyjaznej dla użytkownika aplikacji mobilnej lub strony internetowej Ocean Signal. Po przesłaniu tej informacji będziee ona przechowywana w nieulotnej pamięci urządzenia, nawet jeśli urządzenie będzie wyłączona przez długi czas.
ATB1 odbiera i interpretuje również komunikaty AIS z innych znajdujących się w zasięgu statków wyposażonych w AIS, które można następnie bez wysiłku przesyłać do innych urządzeń nawigacyjnych, takich jak plotery map, laptopy lub telefony komórkowe, wykorzystując wyjścia NMEA 0183, NMEA 2000®, USB lub WiFi ATB1.
Użycie doskonałego schematu dostępu SOTDMA* odróżnia ATB1 od dostępnych produktów CSTDMA** klasy B. To urządzenie Ocean Signal klasy B ma taki sam priorytet transmisji AIS jak urządzenie klasy A, co daje dodatkową pewność, że nie dojdzie do utraty ani opóźnienia transmisji, nawet w obszarach o dużym natężeniu ruchu.
ATB1 ma również szybszy współczynnik raportowania i wyższą moc wyjściową niż jednostki CSTDMA klasy B. Wysyła transmisje AIS co 5 sekund zamiast maksymalnie dwóch transmisji na minutę, a moc wyjściowa 5 W zamiast 2 W umożliwia transmisję dalej.
Światło LED wielokolorowego wkaźnika na ATB1 sygnalizuje bieżący stan pracy urządzenia. Ta dodatkowa funkcja bezpieczeństwa zapewnia pewność, że ATB1 ma ciągłą transmisję AIS i optymalną wydajność. ATB1 posiada elegancką, ale solidną wodoodporną konstrukcję, która cechuje się wysoką wydajnością i niskim zużyciem energii.
Transponder jest szybki i prosty w instalacji i wyposażony jest w zewnętrzną antenę GPS, co oznacza, że wystarczy użyć odpowiedniego urządzenia (telefonu komórkowego, tabletu lub komputera), aby przesłać informacje o swojej jednostce pływającej, i możesz rozpocząć przesyłanie wiadomości AIS w kilka minut.
Będąc liderem w dziedzinie ratujących życie produktów morskich dla rynków profesjonalnych i rekreacyjnych, Ocean Signal po raz kolejny zapewnia najwyższy poziom bezpieczeństwa i spokoju ducha dzięki transponderowi ATB1 klasy B.
* Self Organised Time Division Multiple Access
** Carrier Sense Time Division Multiple Access
Często zadawane pytania
Jakie informacje są transmitowane?
Raporty pozycji (MMSI, Szer. geograficzna, Dł. geograficzna, COG, SOG) dla Klasy B (SOTDMA)
- Co 3min., gdy SOG < 2 węzły
- Co 30s, gdy SOG >= 2 węzłów < 14 węzłów
- Co 15s, gdy SOG >= 14 węzłów < 23 węzłów
- Co 5s, gdy SOG > 23 węzły
Dane jednostki pływającej (Nazwa, znak wywoławczy, wymiary, typ etc.)
- Co 6min.
Oznacza to, że jeśli jesteś zacumowany lub w marinie, może trochę potrwać, zanim twoje dane będą widoczne w systemach innych osób.
W zależności od twojej lokalizacji, widzialność na stronach typu Marine Traffic czy Shipfinder może zabrać znacznie więcej czasu.
Czy mogę użyć istniejącego odbiornika GPS lub danych GPS zamiast instalować dodatkową antenę GPS dla AIS?
Nie. Korzystanie z wewnętrznego odbiornika GPS jest wymagane przez przepisy AIS.
AIS można wykorzystać jako źródło wyjściowe pozycji, konfigurując go do wysyłania danych pozycji GPS (fraza RMC NMEA), chociaż nie jest to na ogół zalecane.
Czy mogę zmienić MMSI lub dane jachtu?
Zawsze zachowuj ostrożność przy wprowadzaniu numeru MMSI.
Po zaprogramowaniu zmiana numeru MMSI będzie wymagać "odblokowania" systemu AIS poprzez skontaktowanie się z Ocean Signal za pośrednictwem aplikacji do konfiguracji. Może to potrwać do 2 dni.
Zmiana wszystkich innych wprowadzonych danych jest prosta do wykonania przy użyciu mobilnej lub internetowej aplikacji do konfiguracji.
Jak podłączyć ATB1 do istniejącej elektroniki nawigacyjnej?
ATB1 jest wyposażony w protokoły komunikacyjne NMEA0183 i NMEA2000..
Aby połączyć się za pomocą NMEA0183, będziesz potrzebować odpowiedniego bloku złącza i informacji o okablowaniu dla urządzeń drugiego producenta.
Aby połączyć się za pomocą NMEA2000, będziesz potrzebować kabla spur (spustowego) odpowiedniego do podłączenia do wtyku DeviceNet (męskiego) na AIS do istniejącego kabla backbone NMEA2000. Na kablu backbone musi być dostępne nieużywane połączenie.
Jakiego rodzaju anteny radiowej należy użyć?
ATB1 nadaje i odbiera w paśmie VHF, więc odpowiednia będzie każda antena szerokopasmowa VHF dobrej jakości.
Dostępne są strojone anteny AIS, które są odpowiednie, ale należy unikać innych wąskopasmowych lub strojonych anten. Jeśli radio VHF ma korzystać z pojedynczej anteny i ATB1, należy zainstalować aktywny rozdzielacz anteny (splitter).
Jaki jest zasięg AIS?
Różni się to ogromnie w zależności od pogody, wysokości anteny VHF itp.
- Typowy zasięg transmisji dla klasy B wynosi 10 mil morskich
- Typowy zasięg odbioru dla celów klasy A wynosi 20 mil morskich
- Zasięg odbioru może przekraczać 100 mil morskich w odpowiednich warunkach
Jak skonfigurować ATB1?
Użytkownik musi skonfigurować ATB1 poprzez wprowadzenie numeru MMSI jednostki pływającej orazi innych danych jachtu.
Procedurę tę mozna wykonać przy pomocy aplikacji mobilnej lub poprzez program internetowy:
- W celu znalezienia wersji na Androida, prosimy wyszukać w PlayStore hasło Ocean Signal
- W celu znalezienia wersji na mobile iOS - ta wersja będzie dostępna wkrótce
- W celu skorzystania z aplikacji webowej, prosimy kliknąć tutaj: AIS Config
- W celu aktualizacji firmware, prosimy kliknąć tutaj: AIS Update
Do pobrania:

Ocean Signal EPIRB3 [6,03 MB]

Ocean Signal ATB1 [2,62 MB]
Transpondery firmy Ocean Signal można zakupić w internetowym sklepie Eljachtu oraz w sklepach naszych partnerów handlowych.