Autopiloty Evolution automatycznie dopasowują się do środowiska, w którym operują i błyskawicznie przetwarzają komendy tak, aby zoptymalizować sterowanie. Autopilot utrzymuje dokładny kurs, niezależnie od prędkości łodzi czy warunków panujących na morzu.
Technologia Evolution to kulminacja doświadczeń Raymarine w dziedzinie autopilotów i działów badawczych firmy FLIR System, która w połączeniu z zaawansowaną technologią kosmiczną zaowocowała nową jakością w kontroli systemów autopilota: za pomocą algorytmów Evolution Ai.
Regaty, rejs, lub połów, Dlaczego potrzebujesz Evolution...
Bezproblemowość
- Brak konieczności wykonywania długich procedur Autolearn
- Nie trzeba kalibrować kompasu
- Precyzyjne, 9-osiowe monitorowanie przechyłów poprzecznych, wzdłużnych oraz kursu
Łatwa instalacja
- Brak ograniczeń związanych z instalacją tradycyjnych czujników (kompasu):
- Czujnik EV może być zamontowany nad lub pod pokładem
- Montaż odwrócony lub poza osią jachtu - Połączenia typu "Plug and Play"
Wytrzymałość
- Obudowa jest w pełni szczelna, wodoodporna do IPX6.
Oszczędność paliwa
- Autopiloty Evolution sterują tak dokładnie, że pozwalają na oszczędność czasu i paliwa
Łatwy wybór trybów pracy
Tryb Regat (Race)
Przydatny w sytuacjach, gdy liczą się tylko najlepsi! W tym trybie kurs trzymany jest bardzo dokładnie, ale w sposob dopasowany do potrzeb regatowców.
Tryb Cruising (Cruising)
Zapewnia doskonałe trzymanie kursu oraz precyzyjne zwroty w każdych warunkach - wybór skipperów Raymarine.
Tryb Rekreacji (Leisure)
Umożliwia pełny relaks na łodzi.
Evolution pracuje doskonale na każdym kursie:
- Z wiatrem
- Baksztagiem
- Pod wiatr
Czujnik EV
Autopiloty Evolution dzięki inteligentnemu czujnikowi EV automatycznie dopasowują się do środowiska, w którym operują i błyskawicznie przetwarzają komendy tak, aby zoptymalizować sterowanie. W rezultacie autopilot utrzymuje dokładny kurs, niezależnie od prędkości łodzi czy warunków panujących na morzu. Wszystko odbywa się bez jakiegokolwiek dostrajania ze strony użytkownika.
Centralnym punktem każdego systemu Evolution jest czujnik EV, czyli 9-osiowy czujnik monitorujący ruch jednostki we wszystkich trzech wymiarach. Element ten łączy zaawansowane czujniki półprzewodnikowe z procesorem autopilota Evolution w pojedynczej i łatwej do zamontowania obudowie.
Czujnika EV może być zamontowany pod lub nad pokładem, gdyż obudowa urządzenia jest wodoodporna i wykonana w standardzie wodoszczelnościi IPX6 i IPX7.
Zalety czujnika EV
- Precyzyjne monitorowanie kursu (pozycji), stabilności jednostki na falach, kołysania i odchylenia, pozwala autopilotowi dostosowywać się wraz ze zmianami warunków panujących na morzu i zmianą dynamiki jachtu.
- Elastyczne opcje montażu - montaż nad lub pod pokładem.
- Łatwe podłączenie przez SeaTalkng do jednostki kontrolnej i ACU.
- Technologia półprzewodnikowego czujnika dostarcza dynamicznej dokładności do 2 stopni we wszystkich warunkach.
- Auto-kompensacja dla pól magnetycznych na pokładzie i niezawodne wskazanie kursu na wysokich szerokościach północnych i południowych.
- Szybkie i niezawodne dane o kursie dla MARPA, nakładki radaru/mapa i różnych trybów kursu w wielofunkcyjnych wskaźnikach Raymarine.
Jednostki kontroli napędu autopilota ACU (Autopilot Control Unit)
Wzmocnione jednostki kontroli autopilota (ACU) zapewniają niezadowną moc napędu autopilota, a także zapewniają zasilanie dla magistrali SeaTalkng. Wyboru ACU należy dokonać zależnie od swojego systemu sterowania:
ACU: | Wspierane napędy: |
---|---|
ACU-100 | koło sterowe, rumpel i 0.5 ltrowy Hydrauliczny |
ACU-150 | Typ-1 Hydrauliczna jednostka napędu |
ACU-200 | Typ-1 Raymarine hydrauliczny, liniowy i obrotowy napęd mechaniczny |
ACU-300 | Dla systeow sterowania z kontrolą solenoid i Raymarine stałych pomp hydraulicznych |
ACU-400 | Typ-2 i 3 Raymarine hydrauliczny, liniowy obrotowy napęd mechaniczny |
ACU 150
Raymarine ACU-150 to komponent systemu autopilota Evolution™, który został zaprojektowany, by zapewnić moc i kontrolę dla jednostki Raymarine hydraulicznego napędu Typ-1 (M81120).
ACU-150 podłączane jest do sieci SeaTalkng dla komunikacji z jej innymi peryferiami. Posiada także połączenia dla opcjonalnego czujnika wychylenia steru (sprzedawanego oddzielnie.) ACU-150 pracuje tylko z systemami 12 V DC.
By uzyskać pełny system autopilota ACU-150, należy także dodać do zestawu hydrauliczną jednostkę napędu Typ-1 (M81120), czujnik Evolution EV1 (E70096), zestaw okablowania Evolution (R70160) oraz jednostkę kontroli autopilota albo p70s (E70328) albo p70Rs (E70329).
Twój system autopilota Evolution
EV-1 - autopiloty kokpitowe i pokładowe
EV-1 przeznaczony jest dla mechanicznych i hydraulicznych systemów autopilota Evolution. Sieć SeaTalkng pozwala na podłączenie pojedynczym kablem dla zasilania i danych do Evolution ACU (actuator control unit - jednostka kontrolna napędu autopilota) oraz do długich sieci SeaTalkng i NMEA2000.
EV-2 - autopiloty dla napędu drive-by-wire
Autopilot EV-2 został zaprojektowany do systemów sterowania elektronicznego "Drive-by-wire", komunikuje się on bezpośrednio z SeaTalk ng. EV-2 posiada również dedykowaną magistralę CAN, do połączenia z systemami sterowymi takimi jak: ZF Pod Drives, Yamaha Helm Master, Volvo IPS** i systemami Seastar Solutions Optimus.
Połączenie z magistralą CAN eliminuje konieczność instalowania ACU, upraszczając instalację.
** Wymagany będzie dodatkowy interfejs Volvo IPS wraz z okablowaniem
Autopiloty Evolution do montażu pod pokładem lub nad pokładem
Autopiloty EV-1 składają się z jednostki kontrolnej, czujnika EV-1 oraz jednostki sterującej (ACU). Rodzaj jednostki napędowej (mechanicznej lub hydraulicznej) oraz odpowiedniej jednostki sterującej ACU, jest uzależniony od rodzaju systemu sterowania oraz wyporności łodzi.
Autopiloty kokpitowe
Autopiloty EV-100 są instalowane na jachtach żaglowych z rumplem lub z kołem sterowym lub na małych jednostkach motorowych. System AV-100 składa się z czujnika EV-1, jednostki sterowania ACU-100, napędu oraz jednostki kontrolnej.
Autopiloty montowane pod pokładem
Zestawy autopilotów Evolution (Inboard), składają się z elementów dostosowanych do rodzaju jednostki, systemu sterowania oraz wyporności łodzi.
Wybór zestawu jest uzależniony od następujących czynników:
1. Rodzaju systemu sterowania zainstalowanego na łodzi
2. Jeśli na łodzi jest hydrauliczny system sterowania, wielkość pompy autopilota powinna być dopasowana do pojemności siłownika (w cm3)
3. Wielkość i wyporność jednostki - należy zawsze brać pod uwagę pełną wyporność jednostki, która jest zazwyczaj około 20 % większa od wyporności projektowej.
Technologia HydroBalance™
Technologia Hydro-Balance™ to całkowicie nowa aktualizacja oprogramowania czekająca na opatentowanie, która zapewnia niezrównaną wydajność autopilota na jachtach ze sterowaniem hydraulicznym, a szczególnie na jachctach bez czujnika wychylenia steru i z silnikami zaburtowymi.
Hydro-Balance™ jest już dostępny, użytkownicy autopilotów Evolution™ mogą pobrać nowe oprogramowanie bez opłat ze strony Raymarine.
Kontrola autopilota
Sterowanie autopilotem możliwe jest za pomocą jednostek kontrolnych p70/p70R lub bezpośrednio ze wskaźnika MFD.
Jednostki kontrolne autopilota p70 / p70R oraz nowe p70s / p70Rs
Do sterowania pracą systemu autopilota Evolution można użyć jednostek kontrolnych p70s lub p70Rs. Wyposażone są one w kontrastowe ekrany, sterowanie odbywa się za pomocą intuicyjnego interfejsu LightHouse. Wszystkie opcje sterowania są zorganizowane w prostej strukturze menu. Z szybkim procesem ustawień, twój autopilot będzie gotowy do pracy w kilka minut.
Jednostki kontrolne p70Rs są dedykowane na łodzie motorowe. Pokrętło pozwala na wybór opcji menu oraz ustawienia kursu. Można też aktywować tryb "power steer" i sterować ręcznie z p70Rs.
Jednostki kontrolne p70s są przeznaczone na łodzie żaglowe, p70s oferują proste 1 i 10 stopniowe zmiany kursu, za dotknięciem przycisku.
Sterowanie autopilotem ze wskaźnika MFD
Autopiloty Evolution mogą być sterowane bezpośrednio za pomocą wskaźników wielofunkcyjnych (MFD) Raymarine serii: a, c, e, eS oraz gS. By to było możliwe, twój wskaźnik wielofunkcyjny musi pracowac pod kontrola systemu operacyjnego Raymarine LightHouse II, a niektóre funkcje autopilota moga nie być dostępne, jeśli twój system nie zawiera dedykowanej głowicy sterującej autopliota.
Do pobrania:
Autopiloty Evolution można zakupić w internetowym sklepie Eljachtu lub w sklepach naszych partnerów handlowych.