Pierwsze w morskiej branży rekreacyjnej inteligentne rozwiązanie do rozpoznawania obiektów i wspomaganego dokowania z wykrywaniem ruchu jest teraz dostępne dla konstruktorów łodzi i instalatorów technicznych.
Dokowanie jachtu, zwłaszcza podczas wiatru i przy zmianie prądów, może być stresującym doświadczeniem nawet dla najbardziej doświadczonych kapitanów. Skutki wpadek wahają się od lekko zawstydzających do niezwykle kosztownych.
Raymarine rozumie, że pobyt na jachcie powinien być relaksujący i miły. Z tego powodu nasi inżynierowie około czterech lat temu opracowali kombinację technologii, które mogą pomóc usunąć stres towarzyszący dokowaniu jachtów. Jednocześnie zwiększyli spokój ducha i ochronili cenne inwestycje żeglarzy.
Najpierw zademonstrowana w formie prototypu w 2019 r. podczas targów w Dusseldorfie i Miami International Boat Show, technologia Raymarine DockSense™ Control została opracowana, zaprojektowana i okazała się skuteczna w zwiększaniu umiejętności kapitana w zakresie obsługi łodzi, by uniknąć wpadek w dokach. System używa zestawu kamer stereoskopowych Teledyne FLIR by ustanowić, monitorować i renderować strefę Virtual Fender wokół jednostki. Wizualnie reprezentowane na wielofunkcyjnym wskaźniku Raymarine Axiom®, DockSense Control dokładnie wykrywa paliki, krawędzie doków i inne łodzie, gdy zaczynają zachodzić na wyznaczony obszar.
DockSense Control zapobiega kolizji jednostki pływającej z wykrytymi obiektami i przesuwa jednostkę w kierunku wskazanym przez kapitana poprzez joystick, jednocześnie kompensując się do efektów wiatru i pływu. Bez wydawania poleceń, system utrzyma pozycję jednostki usuwając stres z procesu dokowania, nie trzeba już spieszyć się z cumowaniem. System stereowizji pokazuje czytelnie mapę obiektów wokół łodzi pozwalając oglądać, co znajduje się w martwych polach, gdy kapitan jest u steru.
Teraz dostępny dla konstruktorów łodzi do zastosowań w układach napędowych z prostym wałem i sterem strumieniowym, Raymarine DockSense Control wykorzystuje całą litanię wyrafinowanych technologii. Obejmują one monitorowanie globalnego systemu pozycjonowania (GPS), system wykrywania pozycji kursu (AHRS) w celu kompensacji skutków wiatru i prądów, wiele kamer wizyjnych Teledyne FLIR oraz centralny moduł przetwarzania. DockSense™ Control współpracuje ze wskaźnikami wielofunkcyjnymi Raymarine Axiom® i Emerson systemem joysticka AVENTICS™ Marex 3D, by pomóc kapitanom w sprawnym przybiciu do brzegu.
“To ekscytujący krok w przód dla żeglarzy,” mówi Gregoire Outters, Menedżer generalny marki Raymarine w Teledyne FLIR. “Po latach opracowywania, testowania i udoskonaleń – stawiając czoła wyzwaniom i ich pokonywaniu – nie moglibyśmy być bardziej podekscytowani, by ogłosić dostępność Raymarine DockSense Control dla rekreacyjnej branży morskiej. DockSense Control dostarcza pięknie zaprojektowane rozwiązanie dla jednego z najbardziej powszechnych problemów i źródeł frustracji w żeglarstwie oraz jest wprost reprezentatywną misją Raymarine ulepszania ogólnego doświadczenia żeglarskiego.”
“Emerson od dawna zajmował się czynieniem manewrowania statkiem bezpieczniejszym i prostszym," wyjaśnia Steffen Kauth, Menedżer ds. Rozwoju Rynkowego w Emerson Automation Solutions. "Dzięki systemowi joysticka Aventics™ Marex 3D, wykonaliśmy większy krok w przód na tej ścieżce, zapewniając intuicyjną, jednoręczną obsługę głównych i pomocniczych napędów przy sporej dokładności w manewrowaniu. Dynamiczne pozycjonowanie to był kolejny krok milowy. Z Raymarine Docksense™ osiągnięto nowy poziom komfortu w obsłudze, łącząc łatwe manewrowanie i wspomagane dokowanie w unikalne doświadczenie użytkownika.”
DockSense Control oznacza, że budowniczowie jachtów posiadają teraz dwa wyraźne wybory systemów wspomaganego dokowania Raymarine,aby zaspokoić potrzeby swoich klientów. Wydany w zeszłym roku system DockSense Alert jest kompatybilny z szeroką gamą jednostek pływających i wykorzystuje wiele z tych samych technologii wspomaganego dokowania Raymarine. Zawiera on dwa dźwiękowe i wizyjne ostrzeżenia, gdy obiekty wkroczą w zdefiniowaną przez użytkownika strefę wirtualnego zderzaka wokół jednostki pływającej, ale nie integruje się z systemem układu napędowego łodzi.
Tymczasem DockSense Control oferuje pełną integrację z pokładowymi systemami napędowymi stacjonarnymi/strumieniowymi i faktycznie eliminuje obsługę systemu sterowania przez kapitana, by utrzymać jednostkę z dala od kontaktu z przeszkodami.
Budowniczowie jachtów zainteresowani tematem Raymarine DockSense Control powinni porozmawiać ze swoim przedstawicielem handlowym Raymarine lub skontaktować się poprzez stronę Raymarine.
By dowiedzieć się więcej, odwiedź www.raymarine.com/assisted-docking/docksense-control.html.